RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 03.06.2024/Pykälä 156
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Palkkaharmonisaatiota koskevan laskun kiistäminen
Kunnanhallitus 03.06.2024 § 156
339/02.01.00/2023
Valmistelija
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä muuttui sosiaali- ja
terveydenhuollon uudistuksessa Päijät-Hämeen hyvinvointialueeksi
1.1.2023. Hyvinvointialue on toteuttanut henkilöstönsä
palkkaharmonisaatiota tekemällä työntekijäjärjestöjen kanssa asiasta
sopimuksen ilmeisesti syksyllä 2023.
Hyvinvointialue on lähettänyt laskun palkkaharmonisaatiosta Iitin kunnalle ja muille entisen hyvinvointialueen jäsenkunnille. Laskussa
vaaditaan osuutta palkkaharmonisaation kuluista vuosilta 2020-2022,
viivästyskorkoja sekä palkanlaskennan kuluja.
Lain sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen
toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta 18 §:n
mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien ja
tehtäviä hoitavan henkilöstön siirto kunnista ja kuntayhtymistä
hyvinvointialueelle sekä hyvinvointiyhtymään katsotaan
liikkeenluovutukseksi. Työsopimuslain ja lain kunnan ja hyvinvointialueen
viranhaltijasta mukaan "ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän
palkka- tai muusta työsuhteesta johtuvasta saatavasta vastaavat luovuttaja
ja luovutuksensaaja yhteisvastuullisesti. Luovuttaja on kuitenkin
luovutuksensaajalle vastuussa ennen luovutusta erääntyneestä työntekijän
saatavasta, jollei muuta ole sovittu." Tässä tapauksessa mitään muuta ei ole sovittu.
Palkkaharmonisaatioon liittyvät kustannukset eivät ole olleet erääntyneet
liikkeenluovutuksen tapahtuessa, joten hyvinvointialueen kunnat eivät ole
niistä vastuussa. Palkkaharmonisaatio ei käsittele saamatta jäänyttä
palkkaa, kuten hyvinvointialueen taholta on useissa neuvotteluissa väitetty,
vaan kyse on palkanerosta maksettavasta korvauksesta, joka perustuu
työsopimuslain syrjintäkieltoon ja tasapuolisen kohtelun vaatimukseen.
Korvaussaatava erääntyy asiasta tehtävän sopimuksen tai tuomioistuimen
ratkaisun mukaisesti. Tällaista erääntymistä ei ole ollut olemassa
liikkeenluovutuksen tapahtuessa ja KKO:2024:9 ratkaisun nojalla ei oikeuskäytännöstä voida johtaa mitään täsmällistä yleisesti hyväksyttävissä olevaa enimmäisaikaa, jonka kuluessa palkkaerojen harmonisointi tulisi toteuttaa. Näin ollen myöskään takautuvalle palkkaharmonisaatiolle ei ole olemassa laillista perustetta. Nyt hyvinvointialueen takautuvasti toteuttama harmonisaatio perustuu näin ollen vapaaehtoiseen sopimukseen, eikä aiemmat PHHYKY:n jäsenkunnat voi olla siitä vastuussa.
Laskun määrän osalta hyvinvointialue ei ole toimittanut sellaista laskelmaa, josta voitaisiin todeta mihin laskutetut summat perustuvat. Viivästyskorkovaatimus on ennenaikainen ja täysin perusteeton, koska hyvinvointialue ei ole toimittanut em. laskelmaa eikä ole aikaisemmin lähettänyt edes laskua nyt vaaditusta summasta.
Hyvinvointialue on myöhemmin toimittanut kirjelmän, jossa ilmaistaan, että viivästyskoroilla tarkoitetaan työntekijöille maksettuja viivästyskorkoja. Iitin kunta pitää myös tällä tavoin perusteltua viivästyskorkovaatimusta perusteettomana, koska kyse on hyvinvointialueen solmimaan vapaaehtoiseen sopimukseen perustuvista koroista, joita ei voi takautuvasti siirtää sopimusosapuoliin kuulumattoman tahon maksettavaksi.
Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää kiistää Päijät-Hämeen hyvinvointialueen laskun 17.5.2024 sekä perusteeltaan että määrältään oheisen kirjelmän mukaisesti.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.
Merkittiin, että Atte Savelainen, Eemeli Lehtinen ja Siiri Mertakorpi poistuivat kokouksesta esteellisinä tämän asian käsittelyn ajaksi.
Merkittiin, että Eira Leino toimi kokouksen puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |