Dynasty tietopalvelu Haku RSS Iitin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 26.03.2024/Pykälä 8



 

 

Valtuustoaloite, kunnan rakennus- ja peruskorjaushankkeiden kilpailutusehtojen tuomisesta kunnanhallituksen hyväksyttäväksi

 

Kunnanhallitus 05.02.2024 § 17 

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja: Harri Hoffrén, puh. 040 485 4037, harri.hoffren@iitti.fi 

 

12.12.2023 jätetyssä valtuustoaloitteessa kaksi valtuutettua ovat esittäneet, että yli 150.000 euron kunnan rakennus- ja peruskorjaushankkeiden urakoiden kilpailutusehdot tuotaisiin Iitin kunnanhallituksen hyväksyttäviksi.

 

Vähintään 150.000 euron suuruisiin rakennusurakoihin noudatetaan hankintalakia ja kunnan omissa hankintaohjeissa olevia kansallisen kynnysarvon ylittäviä hankintoja koskevia määräyksiä.

 

Kansallisia hankintoja tehtäessä tulee ottaa huomioon hankintalaissa mainitut julkisia hankintoja koskevat tavoitteet ja periaatteet sekä muut säännökset. Hankintalain tavoitteiden mukaan hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina ja  hankinnat on pyrittävä järjestämään siten, että pienet ja keskisuuret yritykset ja muut yhteisöt pääsevät tasapuolisesti muiden tarjoajien kanssa osallistumaan tarjouskilpailuihin. Hankintalain tavoitteissa todetaan myös, että hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen.

Hankintalaissa todettujen periaatteiden mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Suhteellisuuden vaatimukset tarkoittaa sitä, että hankinnan vaatimukset ja toimintamallit suhteutetaan hankinnan arvoon ja luonteeseen.

.

Kunnanhallitus on 20.11.2023 § 255 hyväksynyt uuden Iitin kunnan hankintaohjeen.

 

Kunnan hankintaohjeen mukaan kansallisia hankintoja koskevat mm. seuraavat määräykset:

 

-          Hankintayksikkö tekee vuosittain myös arviota paikallisen ja alueellisen tarjoajamarkkinan mahdollisuuksista osallistua kunnan tarjouskilpailuihin.

 

-          Kansalliset hankinnat on aina kilpailutettava. Hankinta tulee toteuttaa aina hankinnan luonteeseen ja kokoon suhteutettuna parhaiten soveltuvaa menettelyä käyttäen.

 

-          Ehdokkaille ja tarjoajille voi kansallisissa hankinnoissa asettaa soveltuvuusvaatimuksia. Ne voivat koskea ehdokkaan tai tarjoajan rekisteröitymistä,  taloudellista tilannetta esimerkiksi luottoluokitusta tai liikevaihtoa,  teknistä suorituskykyä tai ammatillista pätevyyttä, esimerkiksi aiempaa kokemusta vastaavista hankinnoista.

 

-          Soveltuvuusvaatimusten tulee olla suhteessa hankinnan kohteeseen.

 

 Soveltuvuusvaatimuksilla on tarkoituksena varmistua urakoitsijan kyvystä

 toteuttaa hankinta.

 

 Hankintaohjeessa todetaan, että hankintayksikkö määrittelee itse

 menettelyn kulun kansallisessa hankinnassa ja julkaisee

 hankintailmoituksen/tarjouspyynnön.

 

 Tähän asti tekninen johtaja on käytännössä hoitanut urakoiden valmistelut

 tarjouspyyntöineen kuultuaan teknisen toimen johtoryhmää, ja muita

 asiantuntijoita: määritellyt urakkamallin, hankintamenettelyn (esim.

 avoin, rajoitettu) sekä hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön

 kilpailutusehtoineen (esim. edellytetyt referenssit). Urakkavalmistelut

 tuodaan myös valiokunnan ja kunnan johtoryhmän tiedoksi, joissa

 kilpailutusmenettelystä voidaan käydä keskustelua ja antaa ohjausta

 virkamiehille.

 

 Tekninen johtaja on ottanut valmistelussaan huomioon hankintalain ja

 hankintaohjeen säännökset, joissa on jo pitkälti linjattu periaatteita myös

 pienten ja paikallisten yrittäjien huomioon ottamisesta. Iitin kunnassa on   

 otettu käytännöksi myös vuosittain järjestettävät hankintainfot, jossa kunta

 hankintayksikkönä ja paikalliset yrttäjät pääsevät tutustumaan

 hankeohjelmaan ja keskustelemaan tulevista urakoista.

 

 Teknisen johtajan toimivalta hankinnoissa perustuu paitsi

 hankintaohjeeseen, myös hallintosääntöön. Kunnan hallintosäännön 22

 §:n mukaan tekninen johtaja päättää kunnan rakennusurakasta

 talousarviomäärärahojen ja hankintavaltuuksien puitteissa sekä hyväksyy

 hankesuunnitelmat. Hankesuunnitelmien sisältö vaihtelee hankkeittain,

 mutta yleensä hankesuunnitelmassa otetaan kantaa myös hankkeen

 toteutustapaan. Sekä kirjaston että kunnantalon hyväksytyissä

 hankesuunnitelmissa on todettu seuraavaa: "Peruskorjaushanke

 kannattaa lähtökohtaisesti toteuttaa ja kilpailuttaa kiinteähintaisella

 urakkamallilla, joka voi olla esim. kokonaisurakka tai jaettuna urakkana,

 jossa rakennusurakoitsija toimii pääurakoitsijana. Jaetussa urakkamallissa

 kunta kilpailuttaa kaikki urakat itse. Kilpailutus tulee tehdä julkisena

 kilpailutuksena, jolloin ei voida varsinaisesti vaikuttaa siihen keneltä

 urakkatarjouksia pyydetään, mutta joitain vähimmäisvaatimuksia ja

 kriteerejä kannattaa kuitenkin käyttää." Em. hankesuunnitelmissa ei ole               lopullisesti lyöty lukkoon hankkeen toteutustapaa (urakkamallia),

 hankintamenettelyä eikä esim. referenssejä tai muita  soveltuvuusvaatimuksia. Nämä tekninen johtaja on siis käytännössä

 päättänyt valmisteluun liittyen.

 

 Toimivalta / tehtäväjako on osin päällekkäinen ja tulkinnallinen.

 

 Mikäli toteutustavan, hankintamenettelyn ja tarjouspyynnön valmistelu-

 käytäntöä halutaan muuttaa niin, että kunnanhallitus hankintayksikkönä

 käytännössä hyväksyy käytettävän toteutustavan, hankintamenettelyn

 ja/tai tarjouspyynnön sisällön tai osia siitä, voidaan esim. muuttaa /

 tarkentaa hallintosääntöä ja/tai hankintaohjetta siltä osin tai antaa

 hankintaohjeen soveltamisohje noudatettavaksi jatkossa.

 Mahdollinen uuden käytännön tuoma käsittely/valmistelu

 kunnanhallituksen kokouksissa kuitenkin pidentäisi jo ennestään kiireisiä

 hankintojen aikatauluja.

 

 Hankintaohjeen mukaan hankintaohjeen soveltamisesta tarkempia ohjeita

 antaa hallinto- ja talousjohtaja. Hallintosäännön 13 §:n mukaan

 kunnanhallitus päättää kunnan puolesta yleisesti muista kuin valtuustolle

 yksinomaan säädetyistä asioista, jollei kuntalaissa tai erityislaeissa

 erikseen muuta säädetä, taikka jollei hallintosäännössä toimivallasta muuta

 määrätä sekä hallintosäännön 19 §:n mukaan kunnan toimialojen  organisaatiosta, tehtävistä sekä tehtäväjaosta siltä osin kuin

 hallintosäännössä ei ole asiasta määrätty.

 

Kunnan päätöksentekoa uudessa hallintomallissa on selkeytetty kunnanhallituksen ja viranhaltijoiden kesken. Strategiset ja merkittävimmät linjaukset tehdään kunnanhallituksessa sekä kunnanvaltuustossa. Valtaosa päätöksiä tehdään viranhaltijapäätöksinä, jolloin hallitustyöskentely ei täyty liian useista käsittelyasioista. Myös valmistelutyö ja operatiivinen toiminta on syytä pitää viranhaltijoiden ja toimihenkilöiden tehtävänä. Nykyistä hallintosääntöä, eikä hankintaohjetta ei ole tarpeen päivittää tältä osin. Viranhaltijoiden, paikallisten yrittäjien ja luottamusmiesorganisaation välistä tiedonkulkua ja viestintää tulevista urakoista on lisätty entisestään.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi aloitteen johdosta tehdyt toimenpiteet ja esittää valtuustolle, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.

 

Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.

 

 

Kunnanvaltuusto 26.03.2024 § 8  

398/00.01.02/2023  

 

Esittelijä kunnanhallitus

 

Päätösehdotus Kunnanvaltuusto toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

 

Päätös Kunnanvaltuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.

 

Ptk tark.