RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 17.04.2023/Pykälä 78
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Markkinointi- ja tiedotuskertomus 2022
Kunnanhallitus 17.04.2023 § 78
246/00.01.02/2022
Valmistelija Markkinointi- ja tiedotussihteeri Jenna Ahola, p. 040 483 3995, jenna.ahola@iitti.fi ja hallinto- ja talousjohtaja Tuomas Rimpiläinen p. 040 481 8401, tuomas.rimpilainen@iitti.fi
Vuonna 2022 uudistettu kuntastrategia määritteli suunnan kunnan markkinoinnille ja viestinnälle sekä sen kehittämiselle. Kuntastrategian pääpainopisteet nostettiin kunnan ydinviesteiksi, sekä kuntastrategian pitkäaikainen visio nostettiin markkinoinnin tavoitemielikuvaksi, jota markkinoinnin ja viestinnän keinoin tavoitellaan ja kirkastetaan tulevien vuosien aikana. Kuntastrategia kyselyssä kuntalaiset antoivat kunnan tiedottamiselle arvosanan 2,24 asteikolla 1-5. Viestinnän kehittäminen on jatkuvaa työtä, johon panostetaan vuosittain.
Markkinointi- ja tiedostuskertomus esittää yleiskatsauksen vuoden 2022 merkittävimmistä markkinoinnin ja tiedottamisen toimenpiteistä, sekä johtopäätöksiä, joiden mukaan kunnan viestintää kehitetään ja toteutetaan vuoden 2023 aikana.
Tiivistetysti kunnan tiedotus ja markkinointi koostui ilmoituksista perinteisissä printtijulkaisuissa sekä digitaalisissa kanavissa. Hieman yli puolet painatusten ja ilmoitusten resursseista käytettiin paikalliseen tiedottamiseen, kuulutuksiin ja tapahtumailmoituksiin. Loput resurssit suunnattiin maakunnallisiin ja valtakunnallisiin julkaisuihin, ilmoituksiin ja bannereihin, radio- ja videotuotantoon, kunnan omiin esitteisiin, ulkomainontaan ja jaettaviin brändituotteisiin.
Kertomuksessa tarkastellaan kampanjoiden tulosten ja resurssien lisäksi myös kunnan pääkanavien seuraaja- ja kattavuustilastoja. Seuraajatilastoilla seurataan kunnan pääkanavien käyttäjien ikärakennetta, kenelle viestimme. Seuraajamäärää ei suoranaisesti käytetä mittaroimaan viestinnän tehokkuutta, mutta seuraajatilastoja seurataan, jotta saamme ymmärrystä kenelle viestimme. Viestinnän seurannan ja kehittämisen mittarina käytetään tilastoista pääkanavien kattavuustilastoja, miten viestimme tulee nähdyksi. Määrällisten mittareiden lisäksi viestinnän kehityssuuntaa seurataan laadullisilla mittareilla.
Markkinointi- ja tiedotuskertomus laadittiin ensimmäistä kertaa. Uuden kuntastrategian myötä kunnalle laadittiin markkinointisuunnitelma vuosille 2021-2025 sekä viestintäohjeistus. Markkinointi- ja tiedotuskertomuksen tarkoituksena on esittää yleiskatsaus vuoden aikana tehdyistä markkinoinnin ja tiedotuksen toimenpiteistä, joilla markkinointisuunnitelmaa on toteutettu.
Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen
Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee markkinointi- ja tiedotuskertomuksen 2022 tiedoksi ja esittää sen edelleen tiedoksi kunnanvaltuustolle.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.
Merkittiin, että Seppo Lehtinen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |