RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 07.04.2025/Pykälä 70
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Markkinointi- ja tiedotuskertomus 2024
Kunnanhallitus 07.04.2025 § 70
246/00.01.02/2022
Valmistelija Markkinointi- ja tiedotussihteeri: Jenna Ahola, puh. 040 483 3995, jenna.ahola@iitti.fi
Hallinto- ja talousjohtaja: Tuomas Rimpiläinen, puh. 040 481 8401, tuomas.rimpilainen@iitti.fi
Markkinointi- ja tiedotuskertomuksen tarkoituksena on raportoida läpinäkyvästi vuosittain toteutetusta markkinoinnin ja viestinnän operatiivisesta toiminnasta sekä kampanjakohtaisista tuloksista. Markkinointi- ja tiedotuskertomus laadittiin ensimmäisen kerran vuodesta 2022 (K.hall. 17.04.2023 § 78).
Kunnan markkinointi ja viestintä pohjautuu kuntastrategiaan, ja viestinnällisten toimenpiteiden tehtävänä on tukea strategian toteutumista ja kiteyttää sen pääpainopisteet ydinviesteiksi. Sen lisäksi vuosittain talousarviossa kunnanvaltuusto hyväksymällä asettaa yksikkökohtaisia tavoitteita. Tiedotuksen ja markkinoinnin yksikön tavoitteena: Vuonna 2024 vahvistetaan edelleen Iitin tunnettuutta sekä veto- ja pitovoimaa kuntastrategian painopisteiden mukaisesti. Asumisen markkinoinnissa osallistutaan yhdessä Päijät-Hämeen kuntien kanssa Lahden seutu -yhteismarkkinointiin. Omana toimintana valmistellaan asumisen kampanja valikoiduille tonttialueille.
Viestinnän kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, ja sitä viitoitettiin määrittämällä kuntastrategiakyselystä (2021) kunnan keskeiset viestintäkanavat. Kuntalaisia kuunnellen pääkanaviksi nostettiin kunnan verkkosivut, paikallislehti Iitinseutu sekä kunnan sosiaalisen median kanavat – ne kanavat, mitkä kuntalaiset arvottivat korkeimmalla vastaamalla kysymykseen ”kuinka haluat vastaanottaa kunnan tiedottamista”. Nämä kunnan pääviestintäkanavat toimivat punaisena lankana kertomuksen runkona, mutta lisäksi kertomuksessa raportoidaan muiden toteutettujen markkinointikampanjoiden ja -toimenpiteiden tuloksista.
Kertomuksen pääpainopiste on tiedotuksen ja markkinoinnin tulosyksikön markkinointi- ja viestintätoimenpiteissä, mutta painatuksia ja ilmoituksia käsitellään laajemmin kaikkien toimialojen osalta. Näin tiedotustoiminnan volyymista saadaan muodostettua realistisempi kokonaiskuva, sillä vastuu tiedotustoiminnan järjestämisestä on hajautettu toimialakohtaisesti ja toimialat vastaavat itse omasta palvelutiedottamisestaan.
Sosiaalisen median kanavista kertomus raportoi pääasiassa kunnan sosiaalisen median päätileistä (@iitinkunta), mutta kuntaorganisaatiolla on käytössä myös monia toimialakohtaisia tilejä. Raportointiin on lisätty käyttöönotettu Iitin kunnan LinkedIn kanava.
Vuonna 2024 painatusten ja ilmoitusten kustannukset laskivat 11 % edellisvuodesta, kokonaiskustannuksien ollessa reilu 56 000 €. Iitinseudun (kuulutukset, kunta tiedottaa -palsta, erilliset lehti-ilmoitukset ja verkkolehden bannerit) osalta painatus- ja ilmoituskustannukset laskivat 22,6 %, kokonaiskustannusten ollessa reilu 23 000 €. Muiden painatusten ja ilmoitusten kustannukset pysyivät melkein samana (-1 % lasku).
Muita ilmoituksista ja painatuksia ovat muut lehti-ilmoitukset ja verkkobannerit (display ja somebannerit), tontti-ilmoitukset (Oikotie), ulkomainonta, kunta- ja matkailuesitteet, vuosikertomus, kuntaan muuttaneiden postikorttikampanja, brändituotteiden painatukset. Valitse Lahti, saat koko Suomen – yhteiskampanjan kustannukset eivät sisälly painatuksiin ja ilmoituksiin, mutta kustannukset sisältyvät tiedotuksen ja markkinoinnin yksikön kokonaismäärärahaan.
Syksyllä käyttöön otettiin mediatiedote ja -seuranta järjestelmä tehostamaan mediatiedotusta ja mediaseurantaa (verkkomediat ja sosiaalinen media).
Etelä-Suomen aluehallintovirasto toteutti kesäkuussa tarkastuksen kunnan verkkosivuston saavutettavuusvaatimusten mukaisuudesta. Tarkastus oli kokonaisuudessaan toinen toteutettu tarkastus. Vuoden 2024 tarkastuksessa havaittiin vähemmän puutteita kuin edellisessä tarkastuksessa. Puutteet on korjattu takuukorjauksena loppuvuoden 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana.
Valitse Lahti, saat koko Suomen -kampanja jatkui toista vuotta. Kokonaisuudessaan kampanja on kolmevuotinen. Kampanjalähtöjä toteutettiin vuoden aikana kaksi: keväällä ja syksyllä. Maakunnallisen kampanjan lisäksi kunta toteutti oman hakusanamainos-kampanjan sekä maksullisen sosiaalisen median kampanjan. Muita markkinointitoimenpiteitä olivat vauvaraha, muuttajien tervetuliaspaketti sekä osallistuminen kaksille messuille.
Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen
Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee markkinointi- ja tiedotuskertomuksen 2024 tiedoksi ja esittää sen edelleen tiedoksi kunnanvaltuustolle.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |