RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Viranomaislautakunta
Pöytäkirja 20.03.2025/Pykälä 15
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Iitin ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten luonnoksesta 1.6.2025 alkaen
Viranomaislautakunta 20.03.2025 § 15
28/14.06/2022
Valmistelija Ympäristönsuojelutarkastaja Taru-Tiina Kalliokuusi, taru-tiina.kalliokuusi@iitti.fi, p. 040 559 6498
Kymen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten päivityksistä 31.3.2025 mennessä.
Iitin ympäristönsuojeluviranomainen toimii jätelain ja siten myös jätehuoltomääräysten valvovana viranomaisena Iitin alueella.
Jätehuoltomääräykset ovat jätelain (646/2011) 91 §:n nojalla annettavia sitovia paikallisia määräyksiä ja Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräykset ovat voimassa myös Iitissä. 1.6.2023 voimaan tulleita jätehuoltomääräyksiä on syytä muuttaa osittain.
Jätehuoltomääräyksiä on tarpeen muuttaa, koska valtakunnallisesti ollaan ottamassa käyttöön sekalaista yhdyskuntajätettä koskeva termi ”sekajäte”. Alueellamme on pitkään käytetty termiä ”loppujäte”. Lisäksi luonnoksessa ehdotetaan tarkennettavaksi mm. jätekimpan tekemisen mahdollisuuksia sekä saarikiinteistöjen jätehuollon periaatteita ja ehdotetaan, että myös vapaa-ajan kiinteistön jätehuollon voisi keskeyttää määräajaksi, jos kiinteistöä ei käytetä. Lisäksi määräysten yhteydessä ehdotetaan saarikiinteistöt rajattavaksi kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen ulkopuolelle. Myös muita pienempiä muutoksia ehdotetaan määräyksiin.
Lausuntopyyntö liitteineen on oheismateriaalina.
Esittelijä Ympäristönsuojelutarkastaja Taru-Tiina Kalliokuusi
Päätösehdotus Ehdotus lausunnoksi:
11 § Kiinteistöjen jätehuolto erityistapauksissa
Iitissä on kymmenkunta asutettua saarta ja niissä noin 70 kiinteistöä, joita lukolliseen yhteiskeräyspisteeseen liittyminen koskee. Osalla se voi olla jo käytössä tai poikkeamispäätös voimassa aiheuttamatta muutosta käytännön tasolla. Muutosehdotus on hyvä ja perusteltu. Kymenlaakson Jätteen tulee järjestää ja osoittaa järkevä lukollinen yhteiskeräyspiste kullekin Iitin kiinteistölle, jota asia koskee. Asiasta on myös tiedotettava asianosaisia tarkoituksenmukaisella tavalla.
17 § Kompostointi
Täsmennykset selkeyttävät biojätteen, käymäläjätteen ja käymälänesteen asianmukaista käsittelyä ja hyödyntämistä.
22 § Jäteastioiden täyttäminen
Merkittävä muutos koskee lisäjätepalvelua. Aikaisemmin yksityiskiinteistöjen on tullut tilata lisäjätepalvelu erikseen ja taloyhtiöiden jätekatoksista on kuormattu ilman tilausta, jollei sitä ole erikseen kielletty. Aikaisemmin jätteiden keräyspaikat on sallittu vain jätteille ja muu varastointi on kielletty. Lisäjätepalvelu esitetään nyt muutettavaksi niin, että kuormauskelpoinen lisäjäte tulee merkitä ja sijoittaa jäteastian läheisyyteen riippumatta onko kyseessä taloyhtiö vai yksityiskiinteistö. Jätelain valvojan näkökulmasta toimintatavan muutos ei oletettavasti lisää roskaantumista, mutta hämmennystä ja ylimääräisiä yhteydenottoja se voi aiheuttaa. Uusista käytännöistä tulee opastaa riittävästi niin jätteen kuljettajia, kuntalaisia, taloyhtiöitä kuin ulkopaikkakuntalaisia lomakiinteistöjen omistajia.
32 § Jätteenkuljetuksen keskeyttäminen
Keskeyttämiskriteerien täsmennykset tuovat joustoa käyttämättömille kiinteistöille. Määräyksiin 32 ja 46 voisi selkeyden vuoksi lisätä huomion, että keskeyttäminen ja poikkeamispäätökset ovat määräaikaisuuden lisäksi henkilökohtaisia ja ne raukeavat esimerkiksi kiinteistön omistus- tai hallintasuhteen vaihtuessa.
Päätös Viranomaislautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |