RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 10.03.2025/Pykälä 41
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
![]() |
Liite 2 | Eriävä mielipide kunnanjohtaja Jarkko Salonen |
![]() |
Koulukeskuksen aiempi valmistelu ja kartoitetut sijaintivaihtoehdot |
![]() |
Uuden koulun sijainti khall 10.3.2025 |
Koulukeskushankkeen kaavoituksen keskeyttäminen Jänispajun-Ravilinnan alueella ja periaatepäätös koulukeskuksen sijainnista.
Kunnanhallitus 10.03.2025 § 41
271/10.03.02.00/2023
Valmistelija Kunnanjohtaja: Jarkko Salonen, puh. 040 726 2990, jarkko.salonen@iitti.fi, Tekninen johtaja: Harri Hoffrén, puh. 040 485 4037, harri.hoffren@iitti.fi Kasvatus ja opetusjohtaja, Aarne Ylipiha, puh. 040 483 3 732, aarne.ylipiha@iitti.fi, Hyvinvointijohtaja, Irina Barkman, puh. 0400 932 135, irina.barkman@iitti.fi, Hallinto- ja talousjohtaja: Tuomas Rimpiläinen, puh. 040 481 8401, tuomas.rimpilainen@iitti.fi
Kunnanhallitus on päättänyt 5.2.2024 § 16 Kausalan asemakaavan muutoksen ja laajennuksen käynnistämisestä Jänispajun-Ravilinnan alueella koulukeskuksen sijoittamiseksi Ravilinnan takamaastoon. Tehtyjen selvitysten pohjalta on todettu, että kaavataloudellisia edellytyksiä kaavoituksen jatkamiselle tällä sijaintivaihtoehdolla ei ole tarkoituksenmukaista jatkaa, huomioiden ennakoidut toteuttamiskustannukset. Aiempi päätös kaavamuutoksen laatimisesta tulee keskeyttää ja tarvittaessa tehdä uusi kaavoituspäätös tarkemmin määritellylle alueelle.
Koska alkuperäistä päätöstä kaavoitettavasta alueesta ja koulun sijainnista joudutaan olennaisesti muuttamaan on koulun sijannista perusteltua tehdä periaatepäätös kunnanvaltuustossa.
Oheismateriaalina toimitettavassa selvityksessä esitetään, mitä olennaisimpia vaihtoehtoja koulun sijoittamiselle Ravilinnan ympäristöön on tutkittu, ja millä perusteilla vaihtoehtoja on rajautunut valmistelussa pois. Esitettyjen vaihtoehtojen lisäksi tarkastelussa, joskin muita vaihtoehtoja kevyemmin, ovat olleet myös alue Pikku-Vieterin päiväkodin takana sekä myös nykyisen yläkoulun tontti.
Sijoittumisvaihtoehtojen kaventuessa on valtuustoseminaareissa ja kunnanhallituksen iltakouluissa käytyjen keskustelujen pohjalta pyritty kartoittamaan myös muita vaihtoehtoisia sijainteja Jänispajun-Ravilinnan alueelle. Niin ikään valmistelun aikana on tehty esityksiä täysimittaisen liikuntahallin rakentamisesta tai vaihtoehtoisesti Ravilinnan liikuntahallin laajentamisesta yhdellä osiolla.
Näistä tarkempaan jatkoselvittelyyn ovat valikoituneet seuraavat vaihtoehdot:
VE 1 Ravilinnan takamaasto (Raviradan reuna)
VE 2 Ravilinnan etumaasto (ent. paloaseman alue)
VE 3a/b Keskuspuiston korttelit
VE 4 Lukion tontti
Oheismateriaalista ilmeneviin arvioituihin rakentamis- ja infrarakentamiskustannuksiin pohjautuen tarkempi valmistelu on keskittynyt VE 2 ja VE 3 vaihtoehtoihin eli Ravilinnan etumaastoon ja Keskuspuiston korttelialueeseen. VE1 vaihtoehdon on liikennejärjestelyineen katsottu estävän mahdollisen Ravilinnan laajentamisen, mikä on ollut yksi syy luopua vaihtoehdon edistämisestä.
Kustannuksiltaan VE1 ja VE4 vaihtoehtojen on arvioitu olevan merkittävästi kalliimpia ja täyttävän hankkeelle asetettuja tavoitteita heikoimmin. Harkinnassa on ollut myös mahdollinen Keskuspuiston korttelialueeseen kuuluvan yksityisessä omistuksessa olevan kiinteistön hankkiminen kunnalle, mutta arvioitujen hankinta- ja purkamiskustannusten vuoksi tätä vaihtoehtoa ei ole myöskään toistaiseksi edistetty.
Varsinaiseen toteutustarkasteluun valikoituivat valmistelun perusteella VE2 ja VE3. Oheismateriaalina olevassa Uuden koulukeskuksen sijainti-dokumentissa on vaihtoehtojen laaja vertailu, johon perustuen päätösehdotus on laadittu.
Koulukeskushanketta on käsitelty valmistelun aikana Elinympäristövaliokunnassa (3), Elinvoima- ja resurssivaliokunnassa (1) ja Palveluvaliokunnassa (2). Kunnanhallituksen iltakouluissa sekä koko valtuustolle suunnatuissa valtuustoseminaareissa kolmesti 12.-13.9.2024, 29.10.2024 ja 22.1.2025. Näiden lisäksi valmistelusta on annettu tilannetietoa eri kokouksien ajankohtaisissa asioissa.
Kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle esitettävät materiaalit ovat olleet olennaisilta osin materiaalissa, jota on esitelty koulujen henkilöstölle järjestetyssä tiedotus- ja keskustelutilaisuudessa 18.2.2025 ja kuntalaisille avoimessa asukastilaisuudessa 3.3.2025.Varsinainen henkilöstön ja oppilaiden osallistaminen hankkeeseen on tarkoitus toteuttaa hankesuunnitelman laatimisen yhteydessä.
Kunnanhallitukselle ja valtuustolle esitettäviin oheismateriaaleihin on täydennetty näissä tilaisuuksissa ja erillisissä lausumissa/kirjelmissä esitettyjä huomioita ja perusteluja on tarkennettu tarvittavilta osin huomioiden esiin tuodut seikat.
Periaatepäätösehdotuksen yksityiskohtaiset perustelut
- Vaihtoehdossa VE3 on eniten tilaa sijoittaa koulurakennus ja sitä tukevia toimintoja suunnittelualueelle ja se tukeutuu parhaiten olemassa olevaan infrastruktuuriin (kunnallistekniikka, liikenne, kevyt liikenne, paikoitus ja koulukuljetukset). Taloudellinen liikkumavara säilytetään paremmin koulun resursoinnin osalta.
- Koulun toimintoihin varattavalle alueelle ei tarvitse sijoittaa olennaisesti paikoitusta tai yleisiä liikenneväyliä.
- Tämän sijaintivaihtoehdon valitseminen ei vaikuta rajoittavasti itse koulurakennuksen toiminnallisiin tai rakennussuunnittelu-perusteisiin. Ravilinnan etumaastossa ympäristöstä ja pienemmästä tontista sekä liikennealueista johtuen mahdollisia rajoittavia tekijöitä on havaittavissa enemmän ja niillä voi olla selvästi vaikutusta mahdollisuuteen suunnitella rakennus ja piha-alueet käyttäjälähtöisesti.
- Vaihtoehto lyhentää siirtymiä olennaisesti ja liikuntapaikat ovat edelleen hyvin lähellä. Ympäristössä on lähellä puistoluontoa eri suunnilla. Kirjastoa ja keskustan muita toimintoja on mahdollista hyödyntää koulun toiminnassa.
- Etäisyys Kausalan ja Kausan kouluun on vaihtoehdoissa käytännössä sama. Yläkoulun ja lukion toiminnalla ei ole liityntäkohtia päiväkotiin tai esiopetukseen ellei tulevaisuudessa tule tarve tiivistää kouluverkkoa, jolloin sijainti Ravilinnan, alakoulun ja päiväkodin lähellä voisi antaa tähän mahdollisia vaihtoehtoja rakennusten yhteiskäytön suhteen. Tämä ei ole kuitenkaan nykyisten strategisten linjausten mukainen tavoite.
- Kaikki opetus- ja harraste toiminnot eivät keskity pelkästään Ravilinnan alueelle ja ruuhkautuminen voidaan välttää. Ravilinna on itsessään kiitetty toiminnallinen kokonaisuus ja sen yhteydessä säilyy näin edelleen kehittämismahdollisuuksia vapaa-aikakeskuksena.
- Hanke on kokoluokaltaan ja arvoltaan sellainen, että sitä on arvioitava myös kokonais- ja seurannaisvaikutusten osalta. VE3:lla on ajanmukaisen koulun rakentamisen lisäksi olennainen ja kokonaisuutena myönteinen vaikutus keskusta-alueeseen kuntakuvan /-kehityksen, saavutettavuuden, iltakäytön ja ihmisten liikkumisen suhteen heikentämättä olennaisesti koulun toimintaedellytyksiä. Vastaavien vaikutusten luomiseen ei kunnalla ole jatkossa investointien puitteissa edellytyksiä tai taloudellisia resursseja.
- Olennaiset pedagogisina asioina esitetyt huomiot voidaan huomioida kattavasti myös tässä vaihtoehdossa ja riskit minimoida hyvällä rakennuksen ja toiminnan suunnittelulla. Kaikilta osin pedagogisina esitettyihin seikkoihin ei voida löytää todennettavasti rakennuksen sijainnista johdettavia tai yksinomaan siihen liittyviä perusteita.
Kunnanvaltuustolle esitetään järjestettäväksi erillinen iltakoulu/valtuustoseminaari tiistaina 18.3. laajan esittelyaineiston läpikäymiseksi ennen kunnanvaltuuston varsinaista kokousta, jotta kaikilla valtuutetuilla on mahdollisuus tutustua ennalta materiaaleihin.
Kunnanvaltuuston periaatepäätöksen jälkeen kunnanhallitus päättää
hallintosäännön 13 §:n kohdan 24 g mukaan asemakaavan laatimistarpeesta (AKL 51 §) valitulle alueelle.
Oheismateriaalit toimitetaan erillisenä lähetyksenä niiden suuren koon vuoksi. Oheismateriaaleihin sisällytetään myös arvio tähän mennessä kertyneistä valmistelukustannuksista.
Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
1. keskeyttää Kausalan asemakaavan muutoksen ja laajennuksen Jänispajun-Ravilinnan alueella koulukeskuksen sijoittamiseksi Ravilinnan takamaastoon, koska ennakoitujen rakentamiskustannusten ja kaavataloudellisten edellytysten perusteella hankkeen jatkaminen ei ole tarkoituksenmukaista.
2. esittää kunnanvaltuustolle, että se merkitsee tietoonsa saatetuksi kunnanhallituksen aiemman kaavoituspäätöksen pohjalta tehdyn valmistelun oheismateriaalien mukaisesti.
3.esittää kunnanvaltuustolle, että se päättää periaatepäätöksenä linjata koulukeskushankkeen jatkovalmistelua seuraavasti:
1. Uusi koulu rakennetaan uudisrakennuksena VE3-vaihtoehdon pohjalta Keskuspuiston korttelialueelle.
2. Koulurakennus suunnitellaan ns. perinteisenä, mutta muunneltavista erillisistä luokkatiloista muodostuvana kouluna ensisijaisesti opetuksen lähtökohdista.
3. Koulun suunnittelussa otetaan olennaisena osana huomioon nykyisiin koulurakennuksiin liittyvä koulupäivän ulkopuolinen käyttö (kansalaisopisto, musiikkiopisto ja järjestötoiminta).
Päätös Keskustelun aikana Minna Lintukangas teki muutosesityksen Seppo Lehtisen kannattamana, että päätösehdotuksen kohdan kolme ensimmäinen kohta muutetaan siten, että "Uusi koulu rakennetaan uudisrakennuksena VE2-vaihtoehdon pohjalta Ravilinnan etumaastoon".
Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi keskustelun aikana tulleen kannatetun muutosesityksen ja määräsi toimitettavaksi nimenhuutoäänestyksen, jossa kunnanjohtajan pohjaesitys on JAA ja Minna Lintukankaan vastaesitys EI. Äänestyksessä annettiin yhteensä yhdeksän ääntä seuraavasti: viisi Ei-ääntä (Kankkunen, Lehtinen, Lintukangas, Lonka, Mertakorpi) ja neljä JAA-ääntä (Kari, Matilainen, Mäntynen, Savelainen). Äänestyksen jälkeen puheenjohtaja totesi Minna Lintukankaan tekemän muutosesityksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi.
Puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päättäneen
1. keskeyttää Kausalan asemakaavan muutoksen ja laajennuksen Jänispajun-Ravilinnan alueella koulukeskuksen sijoittamiseksi Ravilinnan takamaastoon, koska ennakoitujen rakentamiskustannusten ja kaavataloudellisten edellytysten perusteella hankkeen jatkaminen ei ole tarkoituksenmukaista.
2. esittää kunnanvaltuustolle, että se merkitsee tietoonsa saatetuksi kunnanhallituksen aiemman kaavoituspäätöksen pohjalta tehdyn valmistelun oheismateriaalien mukaisesti.
3.esittää kunnanvaltuustolle, että se päättää periaatepäätöksenä linjata koulukeskushankkeen jatkovalmistelua seuraavasti:
1. Uusi koulu rakennetaan uudisrakennuksena VE2-vaihtoehdon pohjalta Ravilinnan etumaastoon.
2. Koulurakennus suunnitellaan ns. perinteisenä, mutta muunneltavista erillisistä luokkatiloista muodostuvana kouluna ensisijaisesti opetuksen lähtökohdista.
3. Koulun suunnittelussa otetaan olennaisena osana huomioon nykyisiin koulurakennuksiin liittyvä koulupäivän ulkopuolinen käyttö (kansalaisopisto, musiikkiopisto ja järjestötoiminta).
Merkittiin, että Atte Savelainen, Timo Mäntynen, Jaana Kari, Päivi Matilainen ja kunnanjohtaja Jarkko Salonen jättivät päätökseen eriävän mielipiteen. Kunnanjohtajan eriävä mielipide on pöytäkirjan liitteenä.
Merkittiin, että Seppo Lehtinen, Janne Aalto, Siiri Mertakorpi ja Aarne Ylipiha poistuivat tämän pykälän jälkeen kello 20:41.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |