Dynasty tietopalvelu Haku RSS Iitin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 07.10.2024/Pykälä 225


 

 

Oikaisuvaatimus päätökseen kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024

 

Kunnanhallitus 07.10.2024 § 225  

310/02.03.01.01/2023  

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja: Jarkko Salonen, puh. 040 726 2990, jarkko.salonen@iitti.fi

 

 

Kuntalain (410/2015) 38 §:n mukaan kunnanhallitus johtaa kunnan taloutta ja 39 §:n mukaan vastaa sen taloudenhoidosta ja myös huolehtii sen sisäisestä valvonnasta ja valvoo kunnan etua. Julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan (Suomen tilintarkastajat ry:n suositus 1/2024) kohdan 4.2 mukaan kunnanhallitus myös, yhdessä muiden tilivelvollisten kanssa, vastaa valtionosuuksien perusteista annettujen tietojen oikeellisuudesta.

 

Kunnanhallitus päätti 11.3.2024 § 47 hakea oikaisua valtiovarainministeriön päätökseen kunnalle myönnetyistä valtionosuuksista ja kotikuntakorvauksen perusosasta. Oikaisuvaatimus koski peruspalvelujen valtionosuutta ja verotulomenetysten korvausta koskevaan valtionosuuspäätökseen siltä osin kuin päätöksessä oli otettu huomioon kiistanalaisen PHHYKY:n viimeiseen tilinpäätökseen sisältyvän palkkaharmonisaation osalta tehty ns. pakollinen varaus. VM hylkäsi 26.6.2024 oikaisuvaatimuksen. Kunnanhallitus valtuutti kunnanjohtajan tekemään asiassa valituksen Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ja valitus jätettiin 22.7.2024.

 

VM teki 26.6.2024 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024. Päätöksessä kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen on lisätty 9,9 milj. euroa kuntien yhdistymisen taloudelliseen tukeen vuonna 2023 käyttämättä jääneitä määrärahoja. Lisäksi päätöksessä on vähennetty kuntien peruspalvelujen valtionosuutta 0,6 milj. euroa kunnilta hyvinvointialueiden rahoituksen pohjaksi siirtyvien kustannusten tarkennuksen vuoksi.

 

VM on lisäksi korjannut erillisellä päätöksellä vuoden 2024 kotikuntakorvauksen perusosan euromäärää laskennassa käytettävän kustannuspohjan tiedonkeruussa havaittujen virheiden vuoksi.

 

Muutoksenhaku

 

Mikäli kunta on tyytymätön tehtyihin päätöksiin, sillä on oikeus kolmen kuukauden kuluessa päätöksestä tiedon saatuaan tehdä kirjallinen oikaisuvaatimus VM:lle. Kotikuntakorvauksen osalta kunta voi hakea oikaisua kotikuntakorvauksen perusosan euromäärään. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja siitä on käytävä ilmi oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja osoite, hakijan vaatimukset ja vaatimuksen perusteet sekä mitä päätöstä oikaisuvaatimus koskee. Oikaisuvaatimus on toimitettava VM:lle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

 

Oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti oikaisuvaatimusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista, jonka katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä (28.6.2024) eli 5.7.2024. Kuukausina ilmaistu määräaika päättyy sinä määräkuukauden päivänä, joka järjestysnumeroltaan vastaa sanottua päivää.

Mikäli määräajan viimeinen päivä on arkilauantai tai pyhäpäivä saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Näin oikaisuvaatimus on jätettävä viimeistään 7.10.2024.

 

Huomioiden aiempi muutoksenhaku, Iitin kunnan on perusteltua hakea muutosta myös tähän päätökseen. Oikaisuvaatimusta on valmisteltu samoin perustein muiden Päijät-Hämeen kuntien kanssa, koska kyse on yhteisesti kuntiin vaikuttavasta asiasta.

 

Oikaisuvaatimuksen perusteet:

 

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän (PHHYKY) vuoden 2022 tilinpäätöksen pakollisen varauksen aiheuttama alijäämä tulee poistaa sotesiirtolaskelmista ja VM:n valtionosuuslaskelmista Iitin kunnan valtionosuutta vähentävänä tekijänä.  

 

Lahden kaupunki on Päijät-Hämeen kuntien puolesta pyytänyt työoikeudellista asiantuntijalausuntoa työoikeuden emeritusprofessori, OTT, VTK Seppo Koskiselta ja oikeudellista asiantuntijalausuntoa hallinto-oikeuden emeritusprofessori, OTT Olli Mäenpäältä. Lausuntojen mukaan Lahden kaupunki ja samoin perustein eivät muutkaan Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän entiset jäsen kunnat ole vastuussa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen:n vuonna 2023 toteuttaman palkkaharmonisaation aiheuttamista kustannuksista. Kyseiseen palkkaharmonisaatioon perustuvat saatavat ovat kiistatta syntyneet luovutuksen saajan aikana luovutuksen saajan toimesta. Ne ovat siis erääntyneet maksettaviksi luovutuksen saajan aikana.

 

Asiantuntijalausunnot liitetään oikaisuvaatimukseen.

 

Iitin kunta on tehnyt 22.7.2024 valituksen Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle VM:n päätöksestä 26.6.2024 Iitin kunnan oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä. Valituksessa ja sitä koskevassa kunnanhallituksen päätöksessä Iitin kunta on tuonut mm. esille seuraavia asioita, jotka ovat relevantteja käsiteltäessä tätä oikaisuvaatimusta:

 

"Vuoden 2023 alusta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen

järjestämisvastuu siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille.

Uudistuksen rahoitusperiaatteeksi määritettiin kustannusneutraalisuus,

jossa siirtyviä tuloja ja menoja tasataan koko maan tasolla. Perusperiaate

on, ettei valtionosuuden suuruuteen vaikuta se, miten kunta

palvelutoimintansa järjestää tai miten paljon niiden järjestäminen

kunnalle maksaa. Ristiriitaista on, että sosiaali- ja terveydenhuollon sekä

pelastustoimen tehtävien osalta laskelmissa on huomioitu toteutuneet

kustannukset.

 

Tulorahoitusta siirrettiin hyvinvointialueille kuntien verotuloja ja

valtionosuuksia leikkaamalla sekä lisäämällä valtionosuusjärjestelmään

toistaiseksi pysyvänä muutosrajoitin ja kunnan talouden tasapainotilan

muutoksia rajoittava järjestelmämuutoksen tasaus. Nämä erät sisältyvät

osaksi peruspalvelujen valtionosuutta. Tasaus tapahtuu siirtymäkauden

aikana vuosina 2023-2027.

 

Lain kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta (618/2021, myöhemmin

valtionosuusL) 57 §:n 4 momentin mukaan vuoden 2023 erotus

vähennetään jälkikäteen vuosina 2024 ja 2025. "Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuun

siirron vuoksi kunnilta hyvinvointialueille siirrettävät tulot tarkistetaan vuoden 2022 tilinpäätöstietojen ja verotulojen osalta valmistuneen

 

verotuksen mukaisten maksuunpantujen verotulojen perusteella koko

maan tasolla hyvinvointialueille siirtyviä kustannuksia vastaaviksi. Tulojen

ja kustannusten erotus otetaan huomioon peruspalvelujen

valtionosuudessa vuodesta 2024 lukien. Jos kunnilta on tarkistuksen

perusteella koko maan tasolla siirtynyt tuloja vähemmän kuin

kustannuksia, erotusta vastaava määrä vähennetään kunnille

myönnettävästä valtionosuudesta. Jos tuloja on siirtynyt enemmän kuin

kustannuksia, erotusta vastaava määrä lisätään kunnille myönnettävään

valtionosuuteen. Vähennys tai lisäys otetaan huomioon valtionosuudessa

kaikissa kunnissa asukasta kohti yhtä suurena eränä."

 

Vuoden 2022 verotus valmistui lokakuun 2023 lopulla. VM:n päivitti

valtionosuuslaskelmansa 17.11.2023, ajankohtana, jolloin kuntien

talousarviot 2024 oli jo useassa kunnassa vahvistettu. Valmistuneiden

laskelmien perusteella VM totesi tehtyjen verotulosiirtojen (kunnallisvero

12,64 %-yksikköä ja yhteisöveron jako-osuus noin 1/3) olevan

riittämättömiä kattamaan hyvinvointialueiden menoja, joiden suuruus oli

kasvanut merkittävästi alkuperäisistä laskelmista. Kompensoimaan vuotta

2024 koskevaa muutosta, valtio päätti siirtää (valtionosuusL 57 § 4 mom.,

21.12.2023/1235) vuoden 2023 osuuden huomioitavaksi vasta vuosina

2025- 2027: "Vastaavasti vuoden 2023 osalta erotuksesta otetaan

huomioon jälkikäteen valtionosuuden lisäyksenä tai vähennyksenä

vuosina 2025-2027 kunakin vuonna yksi kolmasosa."

 

Valtioneuvoston asetuksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta

(1393/2022, 7 § muutettu VNA 29.6.2023/885, myöhemmin Asetus)

perusteella rahoituslaskelman pohjana oleviin kuntien ja

hyvinvointialueiden ilmoittamiin vuosien 2021 ja 2022 tilinpäätöstietoihin

tehtiin jälkikäteistarkastus kesäkuussa 2023. Tarkistuksessa pyydettiin

tiedot mahdollisista tilinpäätöstietoja vääristävistä eristä erikseen kunnilta

ja hyvinvointialueilta. Asetuksen 7 §:n mukaan:

"Tarkistettaessa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain

57 §:n 3 momentissa tarkoitettuja laskelmia vuonna 2023, laskelmissa

otetaan huomioon kunnan vuosille 2021 ja 2022 kuluiksi kirjaamat

takautuvat palkkaharmonisaatiokustannukset siten, että siirtyvä

palkkakustannus vastaa yhden vuoden suoriteperusteisia

palkkakustannuksia. Kuntien ja kuntayhtymien on toimitettava viimeistään

kesäkuun 30 päivänä 2023 valtiovarainministeriölle riittävä selvitys edellä

mainituista kustannuksista ja niiden kirjausten perusteista sekä

mahdollisesta tuomioistuimen päätöksestä tai sitovasta sopimuksesta,

johon takautuvien kustannusten maksaminen perustuu.

 

Tarkistettaessa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 57

§:n 3 momentissa tarkoitettuja laskelmia vuonna 2023, vuoden 2022 tulotietoina kunnallis- ja yhteisöverotulojen osalta käytetään valmistuneen

verotuksen mukaisia maksuunpantuja verotuloja."

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä (PHHYKY) teki vuoden 2022

tilinpäätöksessään 20 milj. euron pakollisen varauksen liittyen

mahdolliseen takautuvaan palkkaharmonisaatioratkaisuun, josta Iitin

kunnan laskennalliseksi osuudeksi ilmoitettiin 734 617 euroa. Yhtymän

ilmoitus vähentäisi Iitin kunnan valtionosuusrahoitusta pysyvästi vuodesta

2023 alkaen.

 

Lain sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan

uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön

voimaanpanosta (616/2021, myöhemmin toimeenpanolaki) mukaan

PHHYKY:n henkilöstö siirtyi liikkeenluovutuksella hyvinvointialueelle

1.1.2023. Liikkeenluovutuksen jälkeen hyvinvointialue on jatkanut

PHHYKY:n aloittamaa neuvottelua palkkojen yhdenmukaistamisesta.

PHHYKY:n keskeneräisen palkkaharmonisaation osalta Iitin kunnan

näkemys vuoden 2022 tilinpäätöksessä on ollut, että Iitin kunta ei ole

vastuussa tulevaan ja epävarmaan palkkaharmonisaatioratkaisuun

liittyvistä korvauksista ja siten mahdollista korvausmenoa ei ole voitu pitää

todennäköisenä tapahtumana.

Huomioitavaa lisäksi on, että palkkaeroista johtuva korvaus ei ole

erääntynyt ennen 1.1.2023. Työsopimuslain ja lain kunnan ja

hyvinvointialueen viranhaltijasta mukaan luovuttaja on

luovutuksensaajalle vastuussa ennen luovutusta erääntyneestä

työntekijän saatavasta, jollei muuta ole sovittu. Muuta ei ole sovittu

kuntayhtymän ja kunnan tai hyvinvointialueen välillä.

Asetuksen 7 §:n mukaisesti VM:lle on toimitettava riittävä selvitys

kustannuksista ja niiden kirjausten perusteista sekä mahdollisesta

tuomioistuimen päätöksestä tai sitovasta sopimukset, joihin takautuvien

kustannusten maksaminen perustuu. PHHYKY:n tekemä yksipuolinen

tilinpäätösvaraus ei ole asetuksen kuvaama päätös tai sopimus.

PHHYKY:n tekemä palkkaharmonisaatiota ennakoiva tilinpäätösvaraus on

muuttanut yhtymän tilinpäätöksen 2022 alijäämäiseksi. Toimeenpanolain

33 §:n mukaan kuntayhtymien jäsenkuntien on katettava kuntayhtymän

taseeseen kertynyt alijäämä kuntalain (410/2015) säännösten mukaisesti

ennen kuntayhtymän siirtämistä hyvinvointialueille. Edellä kuvatusti

alijäämä on syntynyt kirjanpitolain perusteella tehdystä

palkkaharmonisaatiota koskevasta varauksesta.

Palkkaharmonisaatiokorvaus ei ole syntynyt eikä siitä ole ollut sopimusta

31.12.2022 mennessä, jolloin kuntakuntayhtymä ei liikkeenluovutuksen

jälkeen ole vastuussa 1.1.2023 sovituista kustannuksista. Näin ollenmenoa ei olisi voinut pitää todennäköisenä eikä siitä olisi tullut tehdä

tilinpäätösvarausta. Näin ollen ei ole perustetta alijäämään, johon kunnilla

olisi kattamisvelvollisuus.

 

Iitin kunta on lausunut keväällä 2023 ennen asetuksen voimaanpanoa (KH

22.5.2023 § 112) VM:lle palkkaharmonisaation vaikutuksesta kuntien

yhdenmukaiseen kohteluun. Kunta toteaa lausunnossaan, että eri

tahtisesti toteutettu palkkaharmonisaatio ja sen vaikutus siirtolaskelmiin

asettaa kunnat eriarvoiseen asemaan tulevaa valtionosuusrahoitusta

määritettäessä. Takautuvan palkkaharmonisaation kustannusvaikutukset

tulee eliminoida kokonaan pois siirtolaskelmista, jotta ne eivät vaikuta

kuntien yhdenvertaiseen kohteluun.

 

Huomioitavaksi esitetään myös Korkeimman oikeuden ennakkopäätös

KKO:2024:9, jonka perusteluiden nojalla velvollisuus pakollisena

varauksena esitettyyn takautuvaan palkkaharmonisaatioon on

kyseenalainen. Erityisesti ennakkopäätös huomioiden sopimukseen

perustuvan takautuvan harmonisaation voidaan katsoa kuuluvan

yksinomaan hyvinvointialueen vastuulle sopimusosapuolena. KKO:n

ratkaisu ja PHHYKY:n aikana aiemmin toteutetut palkkaharmonisaatiotoimet huomioiden kuntien vastuulle kuuluvia

takautuvia harmonisaatiokustannuksia ei ole ole ollut ja näin pakolliselle

varaukselle ei ole ollut perustetta."

 

Edellä mainitut perustelut ovat Iitin kunnan näkemyksen mukaan edelleen relevantteja täydennettynä saaduilla asiantuntijalausunnoilla.

 

Oikaisuvaatimus:

 

Iitin kunta hakee oikaisua VM:n päätökseen 26.6.2024 (VN/35660/2023) kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024 siltä osin kuin valtionosuuslaskelmissa on huomioitu Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alijäämän kattamisvelvollisuus, joka aiheutuu yhtymän tekemästä tilinpäätösvarauksesta liittyen mahdolliseen palkkaharmonisaatioratkaisuun, ja joka vaikuttaa Iitin kunnan valtionosuuksiin ja verotulomenetysten korvauksiin

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää merkitä tiedokseen valtiovarainministeriön päätökseen 26.6.2024 kuntien kotikuntakorvauksen perusosan korjaamisesta vuodelle 2024 ja hakea oikaisua valtiovarainministeriön päätökseen 26.6.2024 kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024 perusteluosassa ja oikaisuvaatimuskirjelmässä esitetyn mukaisesti.

Kunnanhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

 

Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.

 

 Merkittiin, että Atte Savelainen oli esteellisenä poistuneena kokouksesta tämän asian käsittelyn ajan ja Timo Mäntynen toimi kokouksen puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan.

 

 Merkittiin, että kunnanhallitus tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.

Ptk tark.