RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 07.10.2024/Pykälä 225
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Oikaisuvaatimus päätökseen kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024
Kunnanhallitus 07.10.2024 § 225
310/02.03.01.01/2023
Valmistelija Kunnanjohtaja: Jarkko Salonen, puh. 040 726 2990, jarkko.salonen@iitti.fi
Kuntalain (410/2015) 38 §:n mukaan kunnanhallitus johtaa kunnan taloutta ja 39 §:n mukaan vastaa sen taloudenhoidosta ja myös huolehtii sen sisäisestä valvonnasta ja valvoo kunnan etua. Julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan (Suomen tilintarkastajat ry:n suositus 1/2024) kohdan 4.2 mukaan kunnanhallitus myös, yhdessä muiden tilivelvollisten kanssa, vastaa valtionosuuksien perusteista annettujen tietojen oikeellisuudesta.
Kunnanhallitus päätti 11.3.2024 § 47 hakea oikaisua valtiovarainministeriön päätökseen kunnalle myönnetyistä valtionosuuksista ja kotikuntakorvauksen perusosasta. Oikaisuvaatimus koski peruspalvelujen valtionosuutta ja verotulomenetysten korvausta koskevaan valtionosuuspäätökseen siltä osin kuin päätöksessä oli otettu huomioon kiistanalaisen PHHYKY:n viimeiseen tilinpäätökseen sisältyvän palkkaharmonisaation osalta tehty ns. pakollinen varaus. VM hylkäsi 26.6.2024 oikaisuvaatimuksen. Kunnanhallitus valtuutti kunnanjohtajan tekemään asiassa valituksen Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ja valitus jätettiin 22.7.2024.
VM teki 26.6.2024 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024. Päätöksessä kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen on lisätty 9,9 milj. euroa kuntien yhdistymisen taloudelliseen tukeen vuonna 2023 käyttämättä jääneitä määrärahoja. Lisäksi päätöksessä on vähennetty kuntien peruspalvelujen valtionosuutta 0,6 milj. euroa kunnilta hyvinvointialueiden rahoituksen pohjaksi siirtyvien kustannusten tarkennuksen vuoksi.
VM on lisäksi korjannut erillisellä päätöksellä vuoden 2024 kotikuntakorvauksen perusosan euromäärää laskennassa käytettävän kustannuspohjan tiedonkeruussa havaittujen virheiden vuoksi.
Muutoksenhaku
Mikäli kunta on tyytymätön tehtyihin päätöksiin, sillä on oikeus kolmen kuukauden kuluessa päätöksestä tiedon saatuaan tehdä kirjallinen oikaisuvaatimus VM:lle. Kotikuntakorvauksen osalta kunta voi hakea oikaisua kotikuntakorvauksen perusosan euromäärään. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja siitä on käytävä ilmi oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja osoite, hakijan vaatimukset ja vaatimuksen perusteet sekä mitä päätöstä oikaisuvaatimus koskee. Oikaisuvaatimus on toimitettava VM:lle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.
Oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti oikaisuvaatimusaika lasketaan päätöksen tiedoksisaannista, jonka katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä (28.6.2024) eli 5.7.2024. Kuukausina ilmaistu määräaika päättyy sinä määräkuukauden päivänä, joka järjestysnumeroltaan vastaa sanottua päivää.
Mikäli määräajan viimeinen päivä on arkilauantai tai pyhäpäivä saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Näin oikaisuvaatimus on jätettävä viimeistään 7.10.2024.
Huomioiden aiempi muutoksenhaku, Iitin kunnan on perusteltua hakea muutosta myös tähän päätökseen. Oikaisuvaatimusta on valmisteltu samoin perustein muiden Päijät-Hämeen kuntien kanssa, koska kyse on yhteisesti kuntiin vaikuttavasta asiasta.
Oikaisuvaatimuksen perusteet:
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän (PHHYKY) vuoden 2022 tilinpäätöksen pakollisen varauksen aiheuttama alijäämä tulee poistaa sotesiirtolaskelmista ja VM:n valtionosuuslaskelmista Iitin kunnan valtionosuutta vähentävänä tekijänä.
Lahden kaupunki on Päijät-Hämeen kuntien puolesta pyytänyt työoikeudellista asiantuntijalausuntoa työoikeuden emeritusprofessori, OTT, VTK Seppo Koskiselta ja oikeudellista asiantuntijalausuntoa hallinto-oikeuden emeritusprofessori, OTT Olli Mäenpäältä. Lausuntojen mukaan Lahden kaupunki ja samoin perustein eivät muutkaan Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän entiset jäsen kunnat ole vastuussa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen:n vuonna 2023 toteuttaman palkkaharmonisaation aiheuttamista kustannuksista. Kyseiseen palkkaharmonisaatioon perustuvat saatavat ovat kiistatta syntyneet luovutuksen saajan aikana luovutuksen saajan toimesta. Ne ovat siis erääntyneet maksettaviksi luovutuksen saajan aikana.
Asiantuntijalausunnot liitetään oikaisuvaatimukseen.
Iitin kunta on tehnyt 22.7.2024 valituksen Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle VM:n päätöksestä 26.6.2024 Iitin kunnan oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä. Valituksessa ja sitä koskevassa kunnanhallituksen päätöksessä Iitin kunta on tuonut mm. esille seuraavia asioita, jotka ovat relevantteja käsiteltäessä tätä oikaisuvaatimusta:
"Vuoden 2023 alusta sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen
järjestämisvastuu siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille.
Uudistuksen rahoitusperiaatteeksi määritettiin kustannusneutraalisuus,
jossa siirtyviä tuloja ja menoja tasataan koko maan tasolla. Perusperiaate
on, ettei valtionosuuden suuruuteen vaikuta se, miten kunta
palvelutoimintansa järjestää tai miten paljon niiden järjestäminen
kunnalle maksaa. Ristiriitaista on, että sosiaali- ja terveydenhuollon sekä
pelastustoimen tehtävien osalta laskelmissa on huomioitu toteutuneet
kustannukset.
Tulorahoitusta siirrettiin hyvinvointialueille kuntien verotuloja ja
valtionosuuksia leikkaamalla sekä lisäämällä valtionosuusjärjestelmään
toistaiseksi pysyvänä muutosrajoitin ja kunnan talouden tasapainotilan
muutoksia rajoittava järjestelmämuutoksen tasaus. Nämä erät sisältyvät
osaksi peruspalvelujen valtionosuutta. Tasaus tapahtuu siirtymäkauden
aikana vuosina 2023-2027.
Lain kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta (618/2021, myöhemmin
valtionosuusL) 57 §:n 4 momentin mukaan vuoden 2023 erotus
vähennetään jälkikäteen vuosina 2024 ja 2025. "Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuun
siirron vuoksi kunnilta hyvinvointialueille siirrettävät tulot tarkistetaan vuoden 2022 tilinpäätöstietojen ja verotulojen osalta valmistuneen
verotuksen mukaisten maksuunpantujen verotulojen perusteella koko
maan tasolla hyvinvointialueille siirtyviä kustannuksia vastaaviksi. Tulojen
ja kustannusten erotus otetaan huomioon peruspalvelujen
valtionosuudessa vuodesta 2024 lukien. Jos kunnilta on tarkistuksen
perusteella koko maan tasolla siirtynyt tuloja vähemmän kuin
kustannuksia, erotusta vastaava määrä vähennetään kunnille
myönnettävästä valtionosuudesta. Jos tuloja on siirtynyt enemmän kuin
kustannuksia, erotusta vastaava määrä lisätään kunnille myönnettävään
valtionosuuteen. Vähennys tai lisäys otetaan huomioon valtionosuudessa
kaikissa kunnissa asukasta kohti yhtä suurena eränä."
Vuoden 2022 verotus valmistui lokakuun 2023 lopulla. VM:n päivitti
valtionosuuslaskelmansa 17.11.2023, ajankohtana, jolloin kuntien
talousarviot 2024 oli jo useassa kunnassa vahvistettu. Valmistuneiden
laskelmien perusteella VM totesi tehtyjen verotulosiirtojen (kunnallisvero
12,64 %-yksikköä ja yhteisöveron jako-osuus noin 1/3) olevan
riittämättömiä kattamaan hyvinvointialueiden menoja, joiden suuruus oli
kasvanut merkittävästi alkuperäisistä laskelmista. Kompensoimaan vuotta
2024 koskevaa muutosta, valtio päätti siirtää (valtionosuusL 57 § 4 mom.,
21.12.2023/1235) vuoden 2023 osuuden huomioitavaksi vasta vuosina
2025- 2027: "Vastaavasti vuoden 2023 osalta erotuksesta otetaan
huomioon jälkikäteen valtionosuuden lisäyksenä tai vähennyksenä
vuosina 2025-2027 kunakin vuonna yksi kolmasosa."
Valtioneuvoston asetuksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta
(1393/2022, 7 § muutettu VNA 29.6.2023/885, myöhemmin Asetus)
perusteella rahoituslaskelman pohjana oleviin kuntien ja
hyvinvointialueiden ilmoittamiin vuosien 2021 ja 2022 tilinpäätöstietoihin
tehtiin jälkikäteistarkastus kesäkuussa 2023. Tarkistuksessa pyydettiin
tiedot mahdollisista tilinpäätöstietoja vääristävistä eristä erikseen kunnilta
ja hyvinvointialueilta. Asetuksen 7 §:n mukaan:
"Tarkistettaessa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain
57 §:n 3 momentissa tarkoitettuja laskelmia vuonna 2023, laskelmissa
otetaan huomioon kunnan vuosille 2021 ja 2022 kuluiksi kirjaamat
takautuvat palkkaharmonisaatiokustannukset siten, että siirtyvä
palkkakustannus vastaa yhden vuoden suoriteperusteisia
palkkakustannuksia. Kuntien ja kuntayhtymien on toimitettava viimeistään
kesäkuun 30 päivänä 2023 valtiovarainministeriölle riittävä selvitys edellä
mainituista kustannuksista ja niiden kirjausten perusteista sekä
mahdollisesta tuomioistuimen päätöksestä tai sitovasta sopimuksesta,
johon takautuvien kustannusten maksaminen perustuu.
Tarkistettaessa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 57
§:n 3 momentissa tarkoitettuja laskelmia vuonna 2023, vuoden 2022 tulotietoina kunnallis- ja yhteisöverotulojen osalta käytetään valmistuneen
verotuksen mukaisia maksuunpantuja verotuloja."
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä (PHHYKY) teki vuoden 2022
tilinpäätöksessään 20 milj. euron pakollisen varauksen liittyen
mahdolliseen takautuvaan palkkaharmonisaatioratkaisuun, josta Iitin
kunnan laskennalliseksi osuudeksi ilmoitettiin 734 617 euroa. Yhtymän
ilmoitus vähentäisi Iitin kunnan valtionosuusrahoitusta pysyvästi vuodesta
2023 alkaen.
Lain sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan
uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön
voimaanpanosta (616/2021, myöhemmin toimeenpanolaki) mukaan
PHHYKY:n henkilöstö siirtyi liikkeenluovutuksella hyvinvointialueelle
1.1.2023. Liikkeenluovutuksen jälkeen hyvinvointialue on jatkanut
PHHYKY:n aloittamaa neuvottelua palkkojen yhdenmukaistamisesta.
PHHYKY:n keskeneräisen palkkaharmonisaation osalta Iitin kunnan
näkemys vuoden 2022 tilinpäätöksessä on ollut, että Iitin kunta ei ole
vastuussa tulevaan ja epävarmaan palkkaharmonisaatioratkaisuun
liittyvistä korvauksista ja siten mahdollista korvausmenoa ei ole voitu pitää
todennäköisenä tapahtumana.
Huomioitavaa lisäksi on, että palkkaeroista johtuva korvaus ei ole
erääntynyt ennen 1.1.2023. Työsopimuslain ja lain kunnan ja
hyvinvointialueen viranhaltijasta mukaan luovuttaja on
luovutuksensaajalle vastuussa ennen luovutusta erääntyneestä
työntekijän saatavasta, jollei muuta ole sovittu. Muuta ei ole sovittu
kuntayhtymän ja kunnan tai hyvinvointialueen välillä.
Asetuksen 7 §:n mukaisesti VM:lle on toimitettava riittävä selvitys
kustannuksista ja niiden kirjausten perusteista sekä mahdollisesta
tuomioistuimen päätöksestä tai sitovasta sopimukset, joihin takautuvien
kustannusten maksaminen perustuu. PHHYKY:n tekemä yksipuolinen
tilinpäätösvaraus ei ole asetuksen kuvaama päätös tai sopimus.
PHHYKY:n tekemä palkkaharmonisaatiota ennakoiva tilinpäätösvaraus on
muuttanut yhtymän tilinpäätöksen 2022 alijäämäiseksi. Toimeenpanolain
33 §:n mukaan kuntayhtymien jäsenkuntien on katettava kuntayhtymän
taseeseen kertynyt alijäämä kuntalain (410/2015) säännösten mukaisesti
ennen kuntayhtymän siirtämistä hyvinvointialueille. Edellä kuvatusti
alijäämä on syntynyt kirjanpitolain perusteella tehdystä
palkkaharmonisaatiota koskevasta varauksesta.
Palkkaharmonisaatiokorvaus ei ole syntynyt eikä siitä ole ollut sopimusta
31.12.2022 mennessä, jolloin kuntakuntayhtymä ei liikkeenluovutuksen
jälkeen ole vastuussa 1.1.2023 sovituista kustannuksista. Näin ollenmenoa ei olisi voinut pitää todennäköisenä eikä siitä olisi tullut tehdä
tilinpäätösvarausta. Näin ollen ei ole perustetta alijäämään, johon kunnilla
olisi kattamisvelvollisuus.
Iitin kunta on lausunut keväällä 2023 ennen asetuksen voimaanpanoa (KH
22.5.2023 § 112) VM:lle palkkaharmonisaation vaikutuksesta kuntien
yhdenmukaiseen kohteluun. Kunta toteaa lausunnossaan, että eri
tahtisesti toteutettu palkkaharmonisaatio ja sen vaikutus siirtolaskelmiin
asettaa kunnat eriarvoiseen asemaan tulevaa valtionosuusrahoitusta
määritettäessä. Takautuvan palkkaharmonisaation kustannusvaikutukset
tulee eliminoida kokonaan pois siirtolaskelmista, jotta ne eivät vaikuta
kuntien yhdenvertaiseen kohteluun.
Huomioitavaksi esitetään myös Korkeimman oikeuden ennakkopäätös
KKO:2024:9, jonka perusteluiden nojalla velvollisuus pakollisena
varauksena esitettyyn takautuvaan palkkaharmonisaatioon on
kyseenalainen. Erityisesti ennakkopäätös huomioiden sopimukseen
perustuvan takautuvan harmonisaation voidaan katsoa kuuluvan
yksinomaan hyvinvointialueen vastuulle sopimusosapuolena. KKO:n
ratkaisu ja PHHYKY:n aikana aiemmin toteutetut palkkaharmonisaatiotoimet huomioiden kuntien vastuulle kuuluvia
takautuvia harmonisaatiokustannuksia ei ole ole ollut ja näin pakolliselle
varaukselle ei ole ollut perustetta."
Edellä mainitut perustelut ovat Iitin kunnan näkemyksen mukaan edelleen relevantteja täydennettynä saaduilla asiantuntijalausunnoilla.
Oikaisuvaatimus:
Iitin kunta hakee oikaisua VM:n päätökseen 26.6.2024 (VN/35660/2023) kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024 siltä osin kuin valtionosuuslaskelmissa on huomioitu Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alijäämän kattamisvelvollisuus, joka aiheutuu yhtymän tekemästä tilinpäätösvarauksesta liittyen mahdolliseen palkkaharmonisaatioratkaisuun, ja joka vaikuttaa Iitin kunnan valtionosuuksiin ja verotulomenetysten korvauksiin
Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää merkitä tiedokseen valtiovarainministeriön päätökseen 26.6.2024 kuntien kotikuntakorvauksen perusosan korjaamisesta vuodelle 2024 ja hakea oikaisua valtiovarainministeriön päätökseen 26.6.2024 kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta vuodelle 2024 perusteluosassa ja oikaisuvaatimuskirjelmässä esitetyn mukaisesti.
Kunnanhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.
Merkittiin, että Atte Savelainen oli esteellisenä poistuneena kokouksesta tämän asian käsittelyn ajan ja Timo Mäntynen toimi kokouksen puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan.
Merkittiin, että kunnanhallitus tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |