Dynasty tietopalvelu Haku RSS Iitin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 02.09.2024/Pykälä 202



 

 

Kunnanhallituksen vastine tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esitettyihin kysymyksiin ja huomioihin

 

Kunnanhallitus 02.09.2024 § 202  

418/00.03.01/2024  

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja: Jarkko Salonen, puh. 040 726 2990, jarkko.salonen@iitti.fi

 

 

Kunnanvaltuusto käsitteli 18.6.2024 § 68 kokouksessaan tarkastuslautakunnan arviointikertomusta vuodelta 2023.

 

Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa on esitetty seuraavat yksilöidyt kysymykset:

 

1. Kunnanhallitus on vuoden 16.1.2023 talousarvion täytäntöönpano-ohjeissa kirjannnut, että maksut ja taksat tulee tarkistaa vähintään kustannuskehitystä vastaavasti.  19.6.2024 kunnahallituksessa valiokuntien ohjaukset ja kuntalaisilta saatu palaute huomioiden on hinnankorotusesitystä tarkasteltu uudelleen "tiedostaen se, että on ongelmallista, jos kustannuskehitys ja hintataso eriytyvät liikaa ajan kuluessa." Aiemmin kunnanhalltius on määritellyt kolme eri hinnanmuodostuksen ryhmää, mutta eri maksuja ei ole jaettu näihin ryhmiin. Onko taksojen määrittelyssä tarve selkeämpään ohjeistukseen?

 

2. Yleinen trendi henkilöstöhallinnossa on ollut työsuhteiden vakinaistaminen. Kasvatus- ja opetuspuolella määräaikaisuudet näyttävät vakiintuneen noin kolmasosaan henkilöstöstä. Tavoitteeksi on lausuttu, että toimialan työpaikat olisivat haluttuja. Määräaikaisuudelle löytyy monenlaisia syitä. Onko vakinaistamiseen määrätietoisesti pyritty?

 

3. Koulukeskus Ravilinnan alueelle ja Kausalan alakoulun peruskorjaus ovat kunnan tärkeimmät hankkeet ja ne on ajoitettu investointiohjelman loppupuolelle. Riittäävätkö rahat? Laatiiko kunnanhallitus vuoden 2025 talousarvion yhteyteen investointiohjelman rahoitusselvityksen? Valtuuston hyväksymässä talousarviossa on tilaselvityksen perusteella laadittu investointiohjelma 2023 - 2030. Ohjelman laatiminen on hyvä, mutta ovatko arviot hankkeiden kustannuksista realistiset, kun ei ole hankkeiden laajuutta tiedossa?  Ohjelmassa on vain talonrakennushankkeet, ei infrastruktuuri-investointeja.

 

4. Strategian arvoista avoimuus unohtuu helposti.  Toimielinten päätökset ovat näkyvissä kaksi vuotta. Valiokunnan muistio perustuu usein kahta vuotta vanhempaan kunnanhallituksen tai valtuuston antamaan normiin. Jos se etenee viranhaltijapäätöksenä, muutaman viikon kuluttua asiasta ei ole näkyvissä normia, liitteitä eikä ratkaisua, valiokunnan saamasta suullisesta informaatiosta puhumattakaan. Kunnanhallitukselle otto-oikeuden alaisista viranhaltijapäätöksistä ilmoitetaan vain numero, ei otsikkoa. Hakeeko kunnanhallitus valiokuntatyöskentelyä kehitettäessä tähän punaisen langan näkyvyyttä parantavaa ratkaisua?

 

5. Toimintakertomuksessa todetaan, että tilinpäätös ja toimintakertomus on tärkeä tietolähde tarkastuslautakunnan arviointityössä. Valtuusto hyväksyy strategiassa, talousarviossa tai muussa ohjelmassa tavoitteita ja toimintakertomuksessa raportoidaan tavoitteen toteutumisesta. Tarkastuslautakunta kiinnittää kunnanhallituksen huomiota siihen, että useiin tavoitteen ja raportin välillä ei ole aidosti toimivaa tai oikeaa asiaa osoittavaa mittaria ja raportoitu tulos on useassa tapauksessa väline, jolla tulosta toivotaan syntyvän. Mittaristojen kehittämiseen tulisi panostaa.

 

Hallintopalvelut on valmistellut yhdessä muiden toimialojen kanssa vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Vastaukset on esitetty liitteenä olevassa asiakirjassa.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus antaa kunnanvaltuustolle liitteenä olevan vastineen tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esitettyjen kysymysten johdosta.

 

Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.

 

Ptk tark.