RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 06.05.2024/Pykälä 96
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Markkinointi- ja tiedotuskertomus 2023
Kunnanhallitus 06.05.2024 § 96
246/00.01.02/2022
Valmistelija Markkinointi- ja tiedotussihteeri: Jenna Ahola, puh. 040 483 3995, jenna.ahola@iitti.fi
Hallinto- ja talousjohtaja: Tuomas Rimpiläinen, puh. 040 481 8401, tuomas.rimpilainen@iitti.fi
Markkinointi- ja tiedotuskertomuksen tarkoituksena on raportoida läpinäkyvästi vuosittain toteutetusta markkinoinnin ja viestinnän operatiivisesta toiminnasta ja kampanjakohtaisista tuloksista. Markkinointi- ja tiedotuskertomus on tehty vuodesta 2022 ensimmäisen kerran (Khall. 17.04.2023 § 78).
Kunnan markkinointi ja viestintä pohjautuu kuntastrategiaan, ja viestinnällisten toimenpiteiden tehtävänä on tukea strategian toteutumista ja kiteyttää pääpainopisteet ydinviesteiksi. Strategiasta johdettuja pitkän aikavälin tavoitteet sekä määrärahan kunnanvaltuusto asettaa talousarvioon hyväksymällä pitkän aikavälin tavoitteet toimialoille ja tulosyksiköille. Kunnan tilinpäätöksessä esitetään (tavoitteet - mittarit - ta-voitetaso - TP) strategiasta johdettujen pitkän aikavälin tavoitteiden mittariksi väestömäärä. Kertomuksen tarkoituksena on raportoida laajemmin pitkänaikavälin tavoitteiden toteutukseen vaikuttavista toimenpiteistä.
Kertomuksen pääpainopiste on tiedotuksen ja markkinoinnin tulosyksikön operatiivisessa toiminnassa, mutta esimerkiksi tiedotustoiminnan kohdalla toimenpiteitä ja tuloksia käsitellään laajemmin kaikkien toimialojen osalta. Näin tiedotustoiminnan volyymista saadaan muodostettua realistisempi kokonaiskuva, kun kunnan tiedotustoiminnan järjestämisen ja toteuttamisen vastuu on hajautettu toimialakohtaisesti ja toimialat vastaavat itse omasta palvelutiedottamisestaan. Sosiaalisen median kanavista kertomus raportoi pääasiassa kunnan yleisistä (@iitinkunta, @visitiitti) sosiaalisen median kanavien tuloksista, mutta tulevia kertomuksia varten pyritään rakentamaan yhteinen raportointimalli myös toimialakohtaisten sosiaalisen median kanavien osalta. Kertomuksen lisäksi kunnan tilinpäätöksissä toimialat raportoivat osaltaan strategiasta johdettujen, pitkän aikavälin tavoitteistaan.
Viestinnän kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, ja sitä viitoitettiin määrittämällä kunnan keskeiset viestintäkanavat kuntastrategiakyselyllä (2021). Kuntalaisia kuunnellen pääkanaviksi nostettiin kunnan verkkosivut, paikallislehti Iitinseutu sekä kunnan sosiaalisen median kanavat - ne kanavat, mitkä kuntalaiset arvottivat korkeimmalla vastaamalla kysymykseen "kuinka haluat vastaanottaa kunnan tiedottamista". Pääkanavista kunnan verkkosivut kokivat kokonaisvaltaisen uudistuksen, jossa panostettiin käyttäjälähtöisyyteen.
Uudistuksen pohjana oli verkkokyselyllä sekä kuntalaisille ja sidosryhmille järjetettyillä työpajoilla kerätyt käyttäjien toiveet ja tarpeet sivuston toimivuudesta, sisällöistä sekä käyttötarkoituksista. Perinteisissä viestintäkanavissa kunnastukset nousivat sekä Iitinseudussa ilmoitettujen lehti- ja banneri-ilmoitusten osalta sekä muissa julkaisuissa. Kasvua oli odotettavissa, sillä edellisvuosina kunnan saamasta palautteesta on havaittu, että kunnan tiedottaminen on koettu riittämättömäksi, ja erityi-sesti iäkkäämpi kohderyhmä on kokenut jäävänsä tiedon ulkopuolelle, mikäli ei seuraa kunnan verkkosivuja tai sosiaalisen median kanavia.
Vuonna 2023 kunnan vuosikertomus toteutettiin pilottina kunnan omana julkisena tiedotteena, joka jaettiin kaikkiin kotitalouksiin kunnassa sekä postitettiin kunnan ulkopuolella asuville kesäasukkaille. Tästä saatiin kuntaan hyvää palautetta.
Kuntaimagon ja tunnettuuden vahvistamiseksi ja kasvattamiseksi kokeiltiin uusia markkinointi- ja kampanjakeinoja, kuten vaikuttajamarkkinointia. Lisäksi Lahden kaupunki käynnisti Lahden seudun yhteisen kolmevuotisen asumisen markkinointikampanjan, Valitse Lahti, saat koko Suomen. Tunnettuustyötä tehtiin myös vuoden aikana messuilla, tapahtumissa sekä Lahti Region - Visit Lahden kampanjoiden ja julkaisujen kautta.
Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen
Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee markkinointi- ja tiedotuskertomuksen 2023 tiedoksi ja esittää sen edelleen tiedoksi kunnanvaltuustolle.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.
Merkittiin, että Seppo Lehtinen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |