Dynasty tietopalvelu Haku RSS Iitin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Elinympäristövaliokunta
Muistio 13.02.2024/Asianro 6


 

Teknisen toimialan taksa- ja maksumuutokset v. 2024

 

Elinympäristövaliokunta 13.02.2024 § 6  

3/00.01.03/2022  

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja Harri Hoffren, p. 0404854037, harri.hoffren@iitti.fi

 

Asian selostus Kunnanhallituksen talousarvion 2024 täytäntöönpano-ohjeen mukaan toimielinten tulee tarkistaa maksut ja taksat tai tehdä esitykset niiden tarkistamiseksi vähintään kustannuskehitystä vastaavasti.

 

 Valmistelussa on tarkoituksena käydä kaikki teknisen toimialan nykyiset taksat/maksut läpi ja mahdollisten uusien taksojen/maksujen tarve.Tavoitteena on saada teknisen toimialan maksu-esitykset maaliskuun kunnanhallituksen kokoukseen. Poikkeuksena rakennusvalvonnan taksa, joka etenee Iitin rakennusjärjestyksen uusimiseen kytkettynä vuoden 2024 aikana. Ympäristönsuojelun maksut puolestaan määräytyvät Heinolan taksojen mukaan ja ympäristöterveydenhuollon maksut Päijät-Hämeen Ympäristöterveyden (Hollola) taksojen mukaan. Jätemaksujen osalta kunnan jätehuoltoviranomainen eli Kymen jätelautakunta hyväksyy taksan ja määrää jätemaksut.

 

 Maksuissa on huomioitava Kuntalain 128 §:n säännös, jonka mukaan kunnan toimiessa Kuntalain 127 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa kilpailutilanteessa markkinoilla sen on hinnoiteltava toimintansa markkinaperusteisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että teknisen varikon konekeskuksen koneiden vuokrahintoja vertaillaan vastaavaan paikallisten yrittäjien hintatasoon.

 

 Em. kuntalain 15 luvun ja kilpailulainsäädännön lisäksi kunnallisiin maksuihin vaikuttavat muiden yleis- ja erityislakien säännökset sekä yleiset oikeusperiaatteet. Maksuperusteet voivat vaihdella maksuista riippuen. Kunnallinen maksu ei saa olla sillä tavoin kustannuksia vastaamaton (ylijäämäinen), että se voitaisiin katsoa veroksi. Pääsääntöisesti kunnallisissa maksuissa noudatetaan kustannusvastaavuuden periaatetta, mutta maksut voivat olla myös kustannuksia pienempiä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että venepaikka- ja torimaksuissa maksu suhteutetaan kysyntään: mikäli maksut ovat kustannusvastaavina  liian korkeita, palvelulle/tuotteelle ei ole riittävästi kysyntää, mikä vaikuttaa negatiivisesti mm. kunnan elinvoimaisuuteen. KHO:n päätöksen 2016:189 mukaan ulkopaikkakuntalaisilta ei saa periä korotettua venepaikkamaksua päätöksessä mainituin perustein.

 

 Muista huomioitavista asioista elinympäristövaliokunta antaa ohjausta kokouksessa tarvittavilta osin.

 

 Iitin  kunnan verkkosivuilta löytyvät voimassa olevat taksat/maksut:

 https://www.iitti.fi/kunta-ja-paatoksenteko/neuvonta-ja-asiointi/maksut-ja-taksat/

 

 

Valiokunnan ohjaus Elinympäristövaliokunta ohjasi seuraavaa:
- venepaikkamaksuja voitaisiin korottaa vähän, koska venesatamiin on tehty parannuksia ja nykyisellään hinnat ovat edulliset
- torin vesi- ja jätevesiliittymiä, niiden toteutusta ja käyttöä sekä niiden vaikutusta torimyyntipaikkojen hinnoitteluun tulee selvittää
- liikuntapaikkojen maksut pidettävä sillä tasolla, että ne kannustavat ja edistävät liikkumista eivätkä päinvastoin ottaen huomioon myös liikunnan kansantaloudellisen vaikutuksen
- liikuntapaikkojen taksaa pitää selkeyttää mm. yritysten käytön (yritysten varaamat vuorot) osalta: onko se mahdollista ja millä hinnalla.