RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynasty10.iitti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 17.04.2023/Pykälä 74
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Hämeenlinnan hao:n päätös 21.2.2023, Kausalan asemakaavan Haravakylän itäosan muutosta ja laajennusta koskeva valitus, Hämeen ELY-keskus | |
Kaavakartta Haravakylän itäosa |
Kausalan asemakaavan Haravakylän itäosan muutos ja laajennus
Kunnanhallitus 17.04.2023 § 74
290/10.02.03/2023
Valmistelija Tekninen johtaja Harri Hoffren, p. 0404854037, harri.hoffren@iitti.fi
Iitin kunnanvaltuusto on päätöksellään 10. 11. 2020 § 21 hyväksynyt Kausalan asemakaavan Haravakylän itäosan muutoksen ja laajennuksen.
Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus teki 17. 5.2021 valtuuston
hyväksymispäätöksestä maankäyttö- ja rakennuslain 195 §:n mukaisen
oikaisukehotuksen, jossa se kehotti lisäämään kaavakarttaan määräyksen,
jonka perusteella Haravakaarre sekä korttelin 810 ja korttelin 809
rakennuspaikkojen 2 ja 3 rakentaminen on sallittu vasta sen jälkeen, kun
valtatien yleissuunnitelman tarkoittama litintien uusi linjaus on toteutettu.
Vaihtoehtoisesti asemakaavaratkaisussa voidaan esittää kulkuyhteys em.
korttelialueille nyt voimassa olevan asemakaavan mukaisesti lounaan
suunnasta Kylänpääntien kautta. Samalla kehotettiin tarkastelemaan uudelleen litintien muiden liittymien turvallisuus, liittymäjärjestelyt ja osittain puutteelliset liittymäkieltoalueet sekä tiesuunnitelman mukainen LT-alue. Vielä ELY-keskus esitti harkittavaksi tonteille EV-alueen kautta esitettyjen ajoyhteyksien tarkoituksenmukaisuutta. Tonttien tulee ensisijaisesti liittyä katualueeseen.
Iitin kunnanvaltuusto teki oikaisukehotuksen johdosta päätöksen 15.11.2021 § 63, jolla valtuusto ei noudattanut oikaisukehotusta, vaan hyväksyi Kausalan asemakaavan Haravakylän itäosan muutoksen ja laajennuksen aiemmin esillä olleen kaavaehdotuksen ja kunnanvaltuuston päätöksen 10.11.2020 § 21 mukaisena.
Hämeen ELY-keskus ja Uudenmaan ELY-keskus (jäljempänä ELY-keskus)
tekivät kunnanvaltuuston 15.11.2021 § 63 päätöksestä valituksen
Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle. Valituksessa vaadittiin, että asemakaavan hyväksymistä koskeva päätös tulee kumota siltä osin kuin
kaavassa on osoitettu litintie-niminen katu liittymiä koskevine
kaavamerkintöineen ja -määräyksineen sekä litintiehen liittyvä uusi
Haravakaarre-niminen katu.
Hämeenlinnan hallinto-oikeus päätöksellään 21.2.2023 kumosi kunnanvaltuuston päätöksen mm. seuraavin perusteluin:
"Saadun selvityksen mukaan Haravakaarre-nimisen kadun liittymäkohdassa näkyvyys on huono litintien kaartumisen sekä alueella olevan kasvuston vuoksi. Lisäksi litintiellä on useita kaavakartalle merkittyjä olemassa olevia tonttiliittymiä lyhyellä matkalla. Kun otetaan huomioon litintien liikennemäärä sekä luonne seututienä, kaava ei luo mahdollisuuksia liikenteen turvalliselle järjestämiselle. Saadun selvityksen perusteella ei ole varmuutta, milloin litintien uusi linjaus rakennetaan ja litintie lakkaa valtion ylläpitämänä maantienä pääosalla kaava-aluetta. Kun lisäksi otetaan huomioon tieliikennelain 71 ja 72 §:n määräykset liikenteenohjauslaitteen asettamisen toimivallasta sekä ELY-keskuksen suhtautuminen liikenteenohjauslaitteiden asettamiseen alueelle, asiaa ei ole syytä arvioida toisin kunnan näiltä osin esittämillä perusteilla.
Edellä esitetty huomioon ottaen kunnanvaltuuston päätös olisi maankäyttö-ja rakennuslain 54 §:n 2 momentin vastaisena kumottava litintien ja
Haravakaarre-nimisten katualuevarausten osalta. Tällöin osa kaavassa
osoitetuista tonteista jäisi ilman kulkuyhteyttä. Kun lisäksi otetaan huomioon alueella voimassa olevan kaavan sisältö, johtaisi kaavan osittainen kumoaminen oikeusvaikutuksiltaan epäselvään ja kaavan sisältövaatimusten osalta lainvastaiseen lopputulokseen. Näin ollen kunnanvaltuuston päätös on kumottava kokonaisuudessaan."
Muut perustelut ym. seikat käyvät ilmi hallinto-oikeuden päätöksestä, joka jaetaan esityslistan oheismateriaalina.
Kyseessä olevan alueen kaavamuutos on käynnistynyt jo v. 2013.
Pääosalle aluetta valtuusto hyväksyi asema-kaavan muutoksen
27.1.2015, mutta ko. Haravakylän itäosan alueen osalta kaavaa ei tuolloin hyväksytty mm. tiejärjestelyjä koskevien selvitystarpeiden vuoksi.
Jotta ko. alueen kaavan muutos ja laajennus saadaan päätökseen, on kaavaprosessissa huomioitava ELY-keskuksen kanta ja hallinto-oikeuden päätös.
Kunnan hallintosäännön mukaan kunnanhallitus päättää asemakaavan laatimistarpeesta ja rakennuskiellosta (MRL § 51 ja 53)
MRL 53 §:n mukaan alueelle, jolle asemakaavan laatiminen tai muuttaminen on vireillä, kunta voi määrätä rakennuskiellon. Rakennuskieltoalueella maisemaa muuttavat toimenpiteet ovat luvanvaraisia siten kuin 128 §:ssä säädetään (toimenpiderajoitus).
Rakennuskielto on voimassa enintään kaksi vuotta. Kunta voi kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi pidentää kieltoaikaa kaksi vuotta kerrallaan. Kunnan määräämä rakennuskielto kaava-alueen laajentamiseksi voi kuitenkin kestää enintään kahdeksan vuotta. Rakennuskielto on voimassa myös alueella, jolle on hyväksytty asemakaava tai asemakaavan muutos, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman.
MRL 200.1 §:n mukaan rakennuskielto tulee voimaan, kun ne on saatettu yleisesti tiedoksi sillä tavoin kuin asetuksella tarkemmin säädetään. MRA 93.3 §:n mukaan rakennuskielto tulee voimaan, kun siitä on kuulutettu niin kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan. MRL 200.2 §:n mukaan päätös rakennuskiellosta on saatettava yleisesti tiedoksi niin kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan.
Esittelijä Kunnanjohtaja Jarkko Salonen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää, että Kausalan asemakaavan Haravakylän itäosan muutoksen ja laajennuksen kaavaprosessia jatketaan ottaen huomioon ELY-keskuksen kanta ja hallinto-oikeuden päätös. Lisäksi kunnanhallitus määrää alueelle rakennuskiellon, joka on tällä päätöksellä voimassa kaksi vuotta rakennuskiellon voimaantulosta. Samalla kunnanhallitus määrää maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n perusteella, että päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Perustelut: Rakennuskiellon perusteena on estää alueiden suunnittelun aikana sellainen rakentaminen, joka olisi ristiriidassa kaavoituksen tavoitteiden kanssa.
Tähän päätökseen voi hakea muutosta rakennuskiellon osalta hallintovalituksella, muilta osin päätös on valmistelua eikä siihen siltä osin saa hakea muutosta.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan ehdotuksen yksimielisesti.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |